Autodeelplatform claimt oplossing voor privé rijden zonder bijtelling


WeGo

Autodeelplatform WeGo claimt een constructie te hebben gevonden waarbij je als zakelijke autorijder geen bijtelling betaalt als je meer dan 500 kilometer privé rijdt. Kern van het plan: werkgevers gaan geen leaseauto’s, maar huurauto’s inschakelen.

WeGo baseert zich op het mobiliteitsbudget, dat werkgevers steeds vaker bieden in plaats van een leaseauto. ‘Onderdeel van zo’n budget is dat er bij het bedrijf auto’s staan die geschikt gemaakt zijn voor deelgebruik.’ Die auto’s kunnen via een app worden gereserveerd en geopend met automatische ritregistratie. ‘Zo kunnen auto’s voor bedrijfsmatige ritten worden gebruikt door verschillende medewerkers.’

Van leasen naar huren

Wordt een auto buiten werktijd gebruikt, dan gaat de fiscale bijtelling een rol spelen. Huren komt dan als alternatief in beeld, aldus WeGo: ‘De uitvoeringsafspraak PriveĀ“gebruik Deelauto Artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting geeft aan dat de werkgever de auto niet ter beschikking stelt aan de werknemer, als de werknemer netto een marktconform huurtarief betaalt aan werkgever. Is dat niet het geval, dan wordt de auto wél ter beschikking gesteld en moet bijtelling worden verrekend (of aantoonbaar minder dan 500 km per jaar worden gereden door werknemer).’

Maar huren is wel een duur alternatief: zo’n marktconform tarief is dan een huurprijs die vergelijkbaar is met de tarieven van een regulier autoverhuurbedrijf. ‘Dat tarief is zo hoog dat het voor de werknemer voordeliger is om de bijtelling voor een vaste leaseauto te accepteren of een eigen auto aan te houden. Deze regelgeving helpt dus niet om de mobiliteit te veranderen, het aantal auto’s te reduceren, de files te verminderen of parkeerdruk te verlagen.’

Particulier huren voor privégebruik

WeGo zegt nu een oplossing te hebben waarbij medewerkers toch zonder bijtelling een auto kunnen huren voor privégebruik buiten kantooruren. ‘In plaats van leaseauto’s huurt de werkgever auto’s bij een verhuurbedrijf. Dat kan huur zijn voor de lange of korte termijn, net wat past bij de mobiliteitsbehoefte. De werknemer gebruikt de huurauto’s van het bedrijf voor zakelijke ritten. Hiernaast kan de werknemer als particulier ook een auto huren voor privégebruik buiten kantoortijden. De werknemer huurt bij hetzelfde verhuurbedrijf en krijgt daar korting. De werknemer huurt dus niet bij de werkgever. De werknemer kan willekeurig een auto huren die bij de verhuurder beschikbaar is.’

Volgens WeGo kan de verhuurder een scherp tarief rekenen omdat de beschikbare auto’s overdag al worden verhuurd aan de werkgever. ‘Voor de verhuurder is de verhuur ineens veel beter voorspelbaar, de bedrijfsklant en de particuliere klant zijn bekend en hebben beiden een account, dus de risico’s zijn lager en de bezetting veel hoger. Zo kan het tarief aantrekkelijker gemaakt worden dan in standaard autoverhuur.’

Minder kosten, minder files

WeGo stelt dat op basis van ‘een eerste fiscale review’ bijtelling zo voorkomen kan worden, ‘zolang de werkgever geen invloed heeft op het kunnen huren van de auto voor privégebruik. Het moet óók zo zijn dat personen die geen werknemer (meer) zijn, in principe ook van het aantrekkelijke huurtarief voor privégebruik kunnen genieten.’ Het platform ziet louter voordelen: de werkgever betaalt dezelfde kosten als bij lease, maar er zijn door het deelgebruik minder auto’s nodig. De gebruiker heeft geen bijtelling en geen eigen auto nodig. ‘Bedrijven maken het op deze manier mogelijk dat de transitie van autobezit naar autogebruik wordt versneld, het aantal auto’s in Nederland wordt verminderd en daarmee ook parkeerdruk en files worden verminderd. Daarbij komt dat de auto’s die er zijn efficiënter worden gebruikt.’


Lees meer bij de bron van dit artikel

<< Terug naar de nieuwslijst